Apps en Nuttige Links

Apps psychische klachten

Er zijn tegenwoordig nogal wat apps ontwikkeld die mensen met psychische klachten kunnen gebruiken om beter om te gaan met deze klachten of om beter te gaan begrijpen wat er eigenlijk aan de hand is. Er zijn ook apps die voorlichting en/of psycho-educatie bieden. Verder zijn er nogal wat apps die het welbevinden van mensen probeert te verhogen door bijv. ontspanningsoefeningen, mindfulness, meditatie, geleide fantasieën, aanzetten tot meer lichaamsbeweging.
 
Hieronder volgt een, natuurlijk niet volledige, opsomming
 

Apps die gebruik maken van techniek en methodes uit de cognitieve gedragstherapie.

Een bekende en vaak gebruikte methode uit de cognitieve gedragstherapie is het opstellen van een 5-G-schema. Het ondersteunt de bewustwording van wat er eigenlijk ‘van binnen’ gebeurt bij iemand in een bepaalde situatie. 5-G staat voor: Gebeurtenis, Gedachten, Gevoelens, Gedrag en Gevolg. Het is toepasbaar bij verschillende psychische klachten en met name bij depressieve en angstklachten.
 
De mediant 5-G app was verkrijgbaar bij Apple maar nu niet meer. Maar nog wel bij Android
 
PP G-Schema (gratis) van Drijver (voor Android). Een app waarin G-schema’s ingevuld kunnen worden. Deze kunnen vervolgens naar de therapeut verzonden worden, bijvoorbeeld per mail. In deze app is naast gebeurtenis, gedachten, gevoel en gedrag ook ruimte om gedachten uit te dagen en de geloofwaardigheid hiervan te toetsen.
G-schema (gratis) van BOOT (voor IOS). Een app waarin men G-schema’s kan invullen en deze vanuit de app naar de therapeut kan sturen, bijvoorbeeld per mail. Het betreft een overzichtelijke basic app, met enkel de vijf G’s: gebeurtenis, gedachte, gevoel, gedrag en gevolg. 
 

Apps voor meditatie, ontspanning, geleide fantasie en mindfulness

 
Mindfulness Coach-app (gratis) van VGZ (voor IOS en Android). Een prettige app die je helpt de mindfulnessoefeningen in je dagelijkse leven te integreren (je kunt de oefeningen in je agenda laten zetten). 

Headspace verkrijgbaar bij Android  en bij Apple. Gratis, in het engels, er is ook uitgebreidere versie waarvoor je moet betalen. Headspace is the simple way to reframe stress. Relax with guided meditations and mindfulness techniques that bring calm, wellness and balance to your life in just a few minutes a day. Plus, we have meditations on sleep to help you create the ideal conditions for a good night’s rest.

Stilzitten app (Verkrijgbaar bij Apple  en Android tegen klein bedrag). Last van stress? Moeite met je concentreren? De Stilzitten App helpt je tot rust te komen en je te concentreren, zodat je beter kunt presteren op school, je werk of waar dan ook. De Stilzitten App helpt je om te mediteren met behulp van je telefoon en eventueel een paar oordopjes. Met name geschikt voor jongeren.

Mindfulness app  (Verkrijgbaar bij Android en Apple  ). De mindfulness app stimuleert het trainen van mindfulness door meditatie en yoga oefeningen, praktische aanwijzingen en herinneringen gedurende de dag. Wordt in het algemeen goed beoordeeld.

Apps voor dagstructurering en registratie van emoties en gedachten

Hoofdzaken (alleen voor IOS). Jammer genoeg loopt de gratis app vaak vast, De app Hoofdzaken is afgeleid van de Psymate™ app. Beide zijn ontwikkeld door de vakgroep Psychiatrie & Psychologie van Maastricht UMC+. Deze apps leren je grip krijgen op psychische klachten in het dagelijks leven. Hoofdzaken is niet gericht op specifieke klachten maar kan gezien worden als een algemene methode om psychische weerbaarheid te vergroten.
 
PsyMate (verkrijgbaar via Apple en  Android)
PsyMate is een app om je gedachten, gevoelens en gedrag in kaart te brengen. Dit helpt je om grip te krijgen op bepaalde lichamelijke en psychische klachten. Via de GGD Appstore kun je kijken hoe de app wordt beoordeeld.
 

Daybook
Daybook  (Android)  en Apple stimuleert je om na te denken over wat je op een dag doet en welke invloed ervaringen en activiteiten hebben op je stemming en welke mensen op welke momenten belangrijk voor je kunnen zijn.

Mr Mood
Mr Mood is een simpele app waarin je kunt bijhouden hoe je je voelt. Met behulp van vijf verschillende emoticons geef je elke dag je stemming aan. In een overzicht zie je het verloop van je stemming door de tijd heen. Verkrijgbaar bij Apple,  echter niet bijgewerkt voor nieuwe Iphones.
Via de GGD Appstore kun je kijken hoe de app wordt beoordeeld.

 

Apps voor hulp bij crises, zelfmoordgedachten

BackUp(gratis voor IOS en Android).  BackUp is een mobiele applicatie die je houvast kan geven bij zelfmoordgedachten. Deze app van 113online.nl bevat verschillende tools die je kunnen helpen een crisis te overbruggen of een volgende crisis te voorkomen. De app is interactief, dus je kunt er ook mee aan de slag als je BackUp wilt zijn voor iemand anders.
 
Vraag maar – Zelfmoordpreventie  Android
 
On Track Again(gratis voor IOS en Android). De Vlaamse organisatie ‘Zorg voor suïcidepogers’ heeft een app ontwikkeld om jongeren die een suïcidepoging hebben gedaan te helpen hun leven terug op de rails te krijgen. De app toont niet alleen de weg naar professionele hulp, maar laat ook zien wat je zelf kunt doen. Deze app reikt handvatten aan om moeilijke momenten door te komen. Je kunt er je eigen persoonlijke hulp-kit mee samenstellen.

Apps voor angst en paniek

PanicShield (gratis voor Android). PanicShield (Engelstalige app) is er voor mensen die last hebben van paniekaanvallen.  De app bevat 4 verschillende modules: 1. een gids (psycho-educatie), 2. ademhalingsoefeningen, 3. interoceptieve exposure en 4. external exposure. 
 
Pacifica (gratis voor IOS en Android) is een Engelstalige app die je helpt om je angst te lijf te gaan met oefeningen die gebaseerd zijn op cognitieve gedragstherapie.
 
Vlieg App (betaald 3.99)  van Valk voor IOS en Android. Vrij uitgebreide app met veel informatie over angst in het algemeen en vliegangst in het bijzonder. De app bevat tevens informatie over vliegtuigen (statistieken) en tips die specifiek op vliegen betrekking hebben, zoals wat je moet doen bij turbulentie. Er zitten drie oefeningen op die je zelf kunt lezen of luisteren: een basissoefening, een uitgebreide oefening (20 minuten) en een visuele ademhalingsoefening.
 

Apps voor mensen met een autisme spectrum stoornis (ASS)

Assist Helpt is een app voor mensen met een autisme spectrum stoornis (gratis voor IOS en Android). Assist Helpt vergroot de zelfredzaamheid en zorgt met de app voor een duidelijke dagindeling. Voor begeleiders is de app een handig hulpmiddel: op afstand meekijken, taken toevoegen en bijsturen als dat nodig is. 
 
AutThere(gratis voor IOS en Android) is een sociale app voor jongeren met autisme.  De app stelt jongeren in staat om anderen met dezelfde interesses te vinden. Via de AutThere app kan met elkaar worden afgesproken. Op de app worden tevens activiteiten voor jongeren met autisme vermeld. De AutThere app is bedoeld om het sociale isolement, waar veel jongeren met autisme mee te maken hebben, te doorbreken.
 

Apps ter voorlichting en informatie

A walk through dementia van Alzheimer Research UK (gratis voor Android). Met een virtual reality-bril ervaar je de problemen van Alzheimerpatiënten.
Farmacotherapeutisch Kompas van Zorginstituut Nederland (gratis voor IOS en Android). In de app van het Farmacotherapeutisch Kompas (FK), dat eens in de drie maanden wordt geactualiseerd, staan alle in Nederland verkrijgbare geneesmiddelen (voorzien van adviezen en of zij dienen te worden voorgeschreven of niet), met uitzondering van informatie over homeopathie en sommige intramurale middelen. Het FK bevat daarnaast wetenschappelijke achtergrondinformatie en een link naar kosteninformatie.
 
Mindfulness Coach-app (gratis) van VGZ (voor IOS en Android). Een prettige app die je helpt de mindfulnessoefeningen in je dagelijkse leven te integreren (je kunt de oefeningen in je agenda laten zetten). 

Apps voor verbeteren van stemming

Happy App (gratis) van HSK voor IOS. De HSK Happy App registreert, visualiseert en informeert de gebruiker met meer dan 100 tips over de verbetering van zijn/ haar gemoedstoestand op privé- en werkgebied. Tevens geeft de app toegang tot gratis ontspanningsoefeningen op de website van HSK
 
Headspace(de eerste 10 introductielessen van 10 minuten zijn gratis, daarna kan een uitgebreider pakket worden aangeschaft) voor IOS en Android. Headspace is een app voor begeleide meditatie/ mindfulness. Het betreft een cleane app, met een duidelijke uitleg, prettige lessen en een rustgevende stem. De app is in het Engels. 
 
Adem je in-Balanz (gratis en betaald) van ontwikkelaar In-Balanz voor IOS en Android.  De app is gemaakt oor mensen die een ontregelde ademhaling hebben agv diverse factoren. Denk hierbij aan hyperventilatie, angst- of paniekaanvallen, n.a.v. traumatische herinneringen, depressieve stemmingen of een langdurige periode van stress en spanningen. Er is een gratis versie en een betaalde versie. Gratis versie: de gratis versie heeft een “paniekknop”; als je hierop drukt, begeleidt een stem een ademhalingsoefening om weer rustig te worden. De gratis versie bevat ook een  symptomenlijst.
Betaalde versie: de betaalde versie bevat een ademtherapie/ training van 80 dagen met 7 opeenvolgende oefeningen voor het herstellen van de natuurlijke buik/ flank ademhaling.
 
Goldstein ACT (gratis) van de stichting Werken met Goldstein voor IOS en Android.   De Agressie Controle Training app laat zien hoe je in zeven stappen boosheid in conflictsituaties omzet in positief sociaal gedrag.
1) Triggers; 2)<Lichaamssignalen; 3) Ontspanningstechnieken; 4) Geheugensteuntjes; 5)  Vooruitdenken; 6) Sociale vaardigheid; 7) Zelfevaluatie. Er wordt een samenvatting van de Agressie Controle Training gegeven, deze is beperkt qua informatie. Doelgroep jongeren.

Apps voor slaapregistratie

Er zijn verschillende apps voor het registreren van slaappatronen.
 
Android apps
Sleep as Android heeft een gratis versie en een betaalde (5,99). Gratis is ook Sleep Cycle .
SnurkLab (gratis) De naam zegt het al, registreert je snurken en geeft adviezen om het te verminderen.
Slaapgeluiden is een app met zgn. slaapgeluiden. Het zou helpen om je slaap te verbeteren, te ontstressen.  Je kan ook je eigen mix maken.
En er zijn er nog veel meer.
 
Apple (IOS) apps
Sleep Cycle is ook in app store verkrijgbaar.
Een andere is Sleep Better   regsistreert slaappatronen en probeert je wakker te maken op een goed moment.  Sleepzy  doet dat ook.
Ook Snurklab  is bij Apple verkrijgbaar.

 

Apps voor doelgericht leven

De BETERapp 

Deze app is er voor iedereen die actief wil werken aan een BETER leven. Met de app kun je dagelijks jouw stemming bijhouden, een doel en activiteiten instellen en bijhouden hoe goed je deze behaalt. Als het je alleen niet lukt, dan kun je een vriend, familielid, mantelzorger of professionele hulpverlener bijschakelen, zodat je een stok achter de deur hebt. Met de BETERapp krijg jij de regie over jouw eigen herstel en mobiliseer je als dat nodig is, jouw netwerk van formele en informele zorgers.

De voordelen:

•Dagelijks laagdrempelig jouw stemming bijhouden en doelen behalen

•Simpel en toegankelijk

•Gestructureerd inzicht in jouw voortgang

•Direct delen met familie, vrienden en/of hulpverleners

Lees meer op de website

Via de GGD Appstore kun je kijken hoe de app wordt beoordeeld.
 

NiceDay
NiceDay is jouw coach op zak. Met NiceDay kun je doelen stellen en behalen, leren wat jouw gedrag en gevoel beïnvloedt en indien gewenst hulp krijgen van professionals. Voor meer informatie over de app kun je kijken op https://niceday.app/nl/niceday/

Op IOS of op Play Store   verkrijgbaar

Persoonlijke gezondheidsomgeving

In je persoonlijke gezondheidsomgeving of persoonlijk gezondheidsdossier heb je toegang tot je eigen gegevens en kun je zelf gegevens vastleggen.
 
Quli
Quli is een app waarmee je je zorgdossier altijd bij de hand hebt, waarin je belangrijke momenten kunt vastleggen en kunt delen hoe jij je voelt. Ook kun je andere (medische) informatie delen met mensen voor wie het belangrijk is. Hierbij bepaal je zelf wat relevant is en wie wat van je mag weten. Kijk verder op Website

Via de GGD Appstore kun je kijken hoe de app wordt beoordeeld.

Betrekken familie/naasten

Project Netwerk
Vrienden en familie zijn belangrijk. Maar het is niet altijd makkelijk om je sociale netwerk te onderhouden. Project Network is een app die je gedurende 6 weken ondersteunt in het onderhouden en verstevigen van jouw sociale netwerk. Het is gemaakt door de Parnassia Groep

De app is verkrijgbaar bij Apple en Android.

Via de GGD Appstore kun je kijken hoe de app wordt beoordeeld.

Bijhouden van medicatie

Voor het dagelijks functioneren kan het zijn dat het nodig is om medicatie te gebruiken. Het is alleen niet altijd makkelijk om je medicatie op tijd te nemen. Onderstaande app kan je hierbij ondersteunen.

MedAlert is een app die je herinneringen stuurt als je medicijnen moet innemen. Je stelt zelf herinneringen in voor de momenten waarop jij medicatie moeten innemen. Hierbij kun je zelf aangeven welk medicijn en welke dosis je moet innemen, hoe vaak en wanneer.

Verkrijgbaar op Android en Apple.  Via de GGD Appstore kun je kijken hoe de app wordt beoordeeld.

En natuurlijk komen er bijna elke dag nieuwe apps bij. Laat maar weten!!