Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – vrijgevestigden
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basisggz
en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar
te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam praktijk: Psychotherapiepraktijk Heusden
Naam regiebehandelaar: H.J. van Beek
E-mailadres: psychotherapiepraktijkheusden@home.nl
KvK nummer: 59699272
Website
BIG-registraties: 79019843801, 49019843816
Overige kwalificaties: Was FTP supervisor bij RINO Zuid, traumaopleiding bij LCVT
Basisopleiding: medicijnen
AGB-code praktijk: 94003075
AGB-code persoonlijk: 94003182
2. Werkzaam in:
de generalistische basis-ggz
de gespecialiseerde-ggz
3. Aandachtsgebieden
Patiënten kunnen met de volgende problematiek in mijn praktijk terecht (zoals aandachtsgebieden,
type klachten, behandelvorm):
Klachten/aandachtsgebieden: Depressieve stoornissen, angststoornissen, OCS traumagerelateerde
problematiek (PTSS, Dissociatieve stoornissen), persoonlijkheidsstoornissen, ADHD, ASS,
relatieproblemen, werkgerelateerde problemen, somatoforme stoornissen, identiteitsproblemen,
rouwverwerking, levensfaseproblematiek. Doelgroepen: adolescenten, volwassenen en ouderen.
Behandelmethoden: MBT, FTP, dynamische psychotherapie, cognitieve gedragstherapie,
schematherapie, systeemtherapie .
4. Samenstelling van de praktijk
Aan mijn praktijk zijn de volgende zorg verlenende medewerkers verbonden (namen en
BIGregistraties van regiebehandelaren):
Praktijkhouder: H.J. van Beek, arts en psychotherapeut. 79019843801 – 49019843816
5. Professioneel netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collegapsychologen en -psychotherapeuten
ggz-instellingen
Anders: psychiaters, haptotherapeut, fysiotherapeut, acupuncturist
5b. Ik werk in mijn professioneel netwerk het meest, frequent, samen met (naam/namen en indien
van toepassing BIG-registratie(s)):
Collega’s Gerrie Broeren, Henk Mulders, Marie-Anne Levelink, Silvia van Engelen, Silvia Vonken, Ria
Derks, Justine Moonen en Ellen Burgers. Fysiotherapie: Ellen Vlugt-van de Brandt, Heusden
Huisartsen: HAP Drunen te Drunen (Winkel, Barnhoorn), HAP Heusden, HAP Wijk en Aalburg (Tjan,
de Jonge, Arnold Bik), HAP Kools-van Liempd – Loon op Zand, HAP Hoogcarspel – De Clercq te
Waalwijk, HAP: De Statie (Kuzinowics, Wielders, van Lier) te Vlijmen, HAP Maessen te Vlijmen, HAP
Paepe Hoefnagel te Eindhoven Intervisiegenoten Clientgerichte therapie: Silvia van Engelen, Diny
Roelofs, Ria Derks, Rosalien Wilting. Psychiaters: G. Wetzers Rosmalen, T. Horemans TRTC GGZE. GGZ
Instellingen: GGZ Breburg, GGzE.
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele netwerk, tenzij de patiënt
daarvoor geen toestemming geeft:
Wanneer meer intensieve zorg nodig is wordt samen met cliënt overlegd welke vorm dat kan
aannemen. Bijv. fysiotherapie, maatschappelijk werk, psychiatrische huiszorg. Overleg met GGZinstelling
over aanvullende hulp of overname. Gezien het arts zijn van praktijkhouder kan medicatie
door hem voorgeschreven worden indien nodig maar meestal in samenwerking met huisarts.
Desgewenst wordt advies of consultatie van psychiater gevraagd. . Afschaling van zorg vindt plaats
door een terugverwijzing naar de POH of huisarts en of verdere begeleiding door maatschappelijk
werk. . Bij twijfel over diagnose wordt voor een second opinion verwezen naar een gespecialiseerde
afdeling binnen de GGZ of vrijgevestigd psychiater.
5d. Patiënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf,
huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp, ggz-crisisdienst):
Op werkdagen tussen kantoortijden ben ik bereikbaar voor crisis op het telefoonnummer van de
praktijk: 073-8221745. Bij cliënten bij wie crises waarschijnlijk zijn wordt een CPP
(crisipreventieprotocol) opgesteld. Daarin is geregeld op wie zij in voorkomende gevallen een beroep
kunnen doen. Soms wordt gedurende kortere of langere tijd bepaald dat cliënten mij op mijn
mobiele telefoon kunnen bereiken. Verder kan de huisarts, of huisartsenpost worden ingeschakeld.
In voorkomende gevallen kan cliënt bij crisisdienst worden voor-aangemeld en soms worden er met
GGZ-instelling in het kader van een CPP afspraken gemaakt (BOR bed).
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat: Dit is zo nodig geregeld binnen een CPP
6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Ik heb een contract met de volgende zorgverzekeraars: VGZ, Multizorg, Zilveren Kruis, DSW
Geeft u aan waar uw lijst met gecontracteerde verzekeraars vindbaar is
Link(s) naar lijst met zorgverzekeraars: Op dit ogenblik wordt dat schriftelijk met de
praktijkinformatie aan cliënten verstrekt
7. Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in mijn praktijk.
Ik heb het tarief overig (zorg)product voor niet-verzekerde zorg het OZP-tarief gepubliceerd op mijn
website of in mijn praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in mijn praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in mijn praktijk.
De behandeltarieven, OZP-tarief en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief zijn hier te
vinden
Ik upload het document/de documenten met de behandeltarieven, no-show voorwaarden en noshow
tarief op : www.ggzkwaliteitsstatuut.nl
8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging(aanvinken wat van toepassing is:
Intervisie
Visitatie
Bij- en nascholing
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Link naar website:
https://www.lvvp.info/redactie/ckeditor422/plugins/doksoft_uploader/userfiles/files/LVVPkwaliteitscriteria.
9. Klachten- en geschillenregeling
9a. Mijn patiënten kunnen met klachten over mij of mijn behandeling terecht bij mij of bij (naam
en contactgegevens klachtenfunctionaris):
Klachtencommissie LVVP
Link naar website:
https://www.lvvp.info/redactie/ckeditor422/plugins/doksoft_uploader/userfiles/files/klachtenreglement%20LVVP%20versie%9b. Mijn patiënten kunnen met geschillen over mij of mijn behandeling terecht bij
Naam geschilleninstantie vermelden waarbij u bent aangesloten:
LVVP
De geschillenregeling is hier te vinden
Link naar website: https://www.lvvp.info/voor-clienten/hoe-te-handelen-bijklachten-over-debehandelaar?
q=klachtencommissie
10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Patiënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naam vervangend behandelaar:
Mevr. SGE van Engelen-Visser
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval mijn praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het behandelproces – het traject dat de patiënt in mijn praktijk
doorloopt
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Patiënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via deze link of document
(en kunnen deze telefonisch opvragen). De informatie is gerangschikt naar generalistische basis-ggz
en/of gespecialiseerde ggz, en -in geval van een contract- per zorgverzekeraar, en -indien van
toepassing- per diagnose.
Upload van uw document met wachttijden voor intake en behandeling op
www.ggzkwaliteitsstatuut.nl
12. Aanmelding en intake
12a. De aanmeldprocedure is in mijn praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de
telefonische aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt):
Cliënten kunnen zich telefonisch of per email aanmelden. Er wordt dan door de praktijkhouder H.J.
van Beek, contact opgenomen met de aanmelder en gekeken of aanmelding een goede keuze is.
Tevens wordt de mate van urgentie bekeken en verder informatie gegeven over wachttijden (indien
van toepassing) en kosten (verzekeraars). De aanmelder wordt gevraagd of hij/zij er bezwaar tegen
heeft dat er per email een link wordt opgestuurd voor het invullen van een vragenlijst. (ROM
meting). Gekeken wordt of de verwijzing van B-GGZ of S-GGZ juist is. Aan het einde van de intake
wordt een behandelplan opgesteld en besproken tijdens het adviesgesprek.
12b. Ik verwijs de patiënt terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien
mijn praktijk geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt (zoals een ander
werkterrein of een behandelaar met een andere specifieke deskundigheid):
Ja
13. Diagnostiek
13a. De diagnose voor de behandeling wordt in mijn praktijk gesteld door
Naam: Drs. H.J. van Beek, arts-psychotherapeut
Generalistische basis ggz:
Kwalificatie Omschrijving
9402 Psychotherapeut
Gespecialiseerde ggz:
Kwalificatie Omschrijving
9402 Psychotherapeut
13b. Zijn er andere betrokkenen bij het diagnostisch proces, zo ja in welke rol?:
Collega’s kunnen om advies worden gevraagd of ter consultatie worden gevraagd.
14. Behandeling
14a. Het behandelplan wordt in mijn praktijk in samenspraak met de patiënt opgesteld door
Naam: H.J. van Beek
Generalistische basis ggz:
Kwalificatie Omschrijving
9402 Psychotherapeut
Gespecialiseerde ggz:
Kwalificatie Omschrijving
9402 Psychotherapeut
14b. Het aanspreekpunt voor de patiënt tijdens de behandeling is
Naam: H.J. van Beek
Generalistische basis ggz:
Kwalificatie Omschrijving
9402 Psychotherapeut
Gespecialiseerde ggz:
Kwalificatie Omschrijving
9402 Psychotherapeut
14c. De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de
behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de patiënt/cliënt):
Ja
14d. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuur ik een afschrift van het behandelplan als
brief naar de huisarts (of andere verwijzer), tenzij de patiënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
14e. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt en –indien van toepassing en met
toestemming van de patiënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe dat als
volgt:
Ik bespreek uitvoerig de uitkomst van de bevindingen. Sta uitvoerig stil bij de hulpvraag en
behandeldoelen. Biedt ondersteuning bij het formuleren van behandeldoelen door formulier
(Behandelovereenkomst). Contact met naastbetrokkenen wordt in het algemeen aangemoedigd
maar cliënt heeft hierin in de regie en dit wordt goed doorgesproken. Bij het aangaan van het
behandelcontract wordt er ook stilgestaan bij de mogelijke nadelen van een veranderingsproces
zoals psychotherapie. Bij evaluatie van voortgang wordt ook aandacht besteed aan hoe
naastbetrokkenen dingen ervaren en soms indien dit wenselijk is worden deze erbij betrokken..
14f. De voortgang van de behandeling wordt in mijn praktijk als volgt gemonitord (zoals
voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
Bij BGGZ behandeling wordt zo mogelijk bij aanmelding en afsluiting ROM meting gedaan. Bij wat
langere trajecten om de 3 maanden. Bij SGGZ wordt aan bij aanvang een ROM meting gedaan en
vervolgens rond de drie maanden. Vaak wordt bij specifieke problemen aanvullende vragenlijsten
gehanteerd die dan regelmatig afgenomen worden. Zoals de SIPP bij persoonlijkheidsproblemen en
de DES, SDQ-20, DTS bij traumagerelateerde problematiek. Bij lang lopende behandelingen
chronische PTSS wordt minimaal eens per 6 maanden uitvoerig geëvalueerd. Bij kortere trajecten 3
maandelijks en dat vaak in samenhang met de vragenlijsten die dan afgenomen zijn.
14g. Ik heb een kopie van de overeenkomst met de Stichting Vrijgevestigden ROMmen (SVR) voor
aanlevering van ROM-gegevens aan de Stichting Benchmark ggz (SBG):
Ik upload een kopie van de overeenkomst Stichting Vrijgevestigden ROMmen (SVR) voor aanlevering
van ROM-gegevens aan de Stichting Benchmark ggz (SBG) op www.ggzkwalitetisstatuut.nl
14h. Ik evalueer periodiek en tijdig met de patiënt (en eventueel zijn naasten) de voortgang,
doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als standaardperiode hanteer ik hiervoor:
Bij BGGZ behandeling wordt zo mogelijk bij aanmelding en afsluiting ROM meting gedaan. Bij wat
langere trajecten om de 3 maanden. Bij SGGZ wordt aan bij aanvang een ROM meting gedaan en
vervolgens rond de drie maanden. Vaak wordt bij specifieke problemen aanvullende vragenlijsten
gehanteerd die dan regelmatig afgenomen worden. Zoals de SIPP bij persoonlijkheidsproblemen en
de DES, SDQ-20, DTS bij traumagerelateerde problematiek. Bij lang lopende behandelingen
chronische PTSS wordt minimaal eens per 6 maanden uitvoerig geëvalueerd. Bij kortere trajecten 3
maandelijks en dat vaak in samenhang met de vragenlijsten die dan afgenomen zijn.
14i. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten op de volgende manier:
Tijdens de evaluaties wordt altijd stilgestaan bij de tevredenheid. Soms wordt er ook een gebruik
gemaakt van ORS om zittingen te monitoren. Aan het eind van een traject wordt zo mogelijk de CQI
afgenomen.
15. Afsluiting/nazorg
15a. Ik bespreek met de patiënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de behandeling en
de mogelijke vervolgstappen:
Ja
15b. De verwijzer wordt hiervan in kennis gesteld middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt
hiertegen bezwaar maakt:
Ja
15c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja
16. Omgang met patientgegevens
16a. Ik vraag om toestemming van de patient bij het delen van gegevens met niet bij de
behandeling betrokken professionals:
Ja
16b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja
16c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn
zorgverzekeraar/DIS:
Ja
III. Ondertekening
Naam: Hendrik J. van Beek
Plaats: Nieuwkuijk
Datum: 15-11-2016
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het model kwaliteitsstatuut en dat ik dit kwaliteitsstatuut naar
waarheid heb ingevuld:
Ja